Om Brittasius
Der er så mange fortællinger, der vil ud i et kunstværk
Tekst: Anne Lie Stokbro, forfatter og kunsthistoriker
“Det er sådan noget, jeg bare kommer til at tænke på, og så former jeg det.” Ordene er billedkunstneren Agnete Brittasius’, og de falder en sensommereftermiddag i atelieret i Frederikshavn. Denne dag retter de sig mod et keramisk relief, der ligger klar til at blive samlet: Genkendelige elementer som huse, træer, en engel måske, men også partier, hvor det alene er lerets stoflighed, dekoration og glasur, der skaber associationer. “Jeg lå en nat og tænkte på mine rejser,” fortæller kunstneren, “og så formede jeg relieffet med nogle af de ting, der gjorde størst indtryk på mig i Rusland, Korea – og ja, det der er fra Litauen,” siger hun og peger på en hvid skikkelse, der bærer et kors. “Det er fra dengang, de havde løsrevet sig fra Sovjet og igen begyndte at gå i kirke.”
Stemningsbilledet kan tjene som en indledende karakteristik af Agnete Brittasius, født 1935, for i dag, som altid gennem en over 60 år lang karriere, opstår hendes kunst i et frugtbart felt mellem erindring, filosofi, spontan inspiration og en uspoleret glæde ved at få materialet til at udtrykke det, der trænger sig på og kræver at komme til udtryk. Hvad enten der er tale om ekspressive malerier, nonfigurative skulpturer og relieffer, kirkekunst eller variationer over arketypiske motiver som huse, fugle og skibe, så giver Agnete Brittasius’ værker altid noget til både øje og tanke. for naturligvis fanges øjet af maleriets farver og af lerets struktur, de indprentede mønstre og ornamenter og af glasurernes nuancerigdom, men allerede efter et første, overfladisk blik fornemmer man, at værkerne vil andet og mere. Her fortælles historier, her fabuleres, her bruges oldgamle symboler, og søger man ind i værkerne, udfoldes et grundlæggende socialt og humanistisk livssyn.
Selvom Agnete Brittasius ikke er politisk kunstner i traditionel forstand, så har hun altid været optaget af, hvad der foregår i verden omkring hende – både nært og fjernt, af, hvordan vi mennesker lever med hinanden, og hendes observationer har altid fundet vej ind i kunsten. Personlige tanker og ideer havde stor betydning i 1960’erne, forholdet mellem kønnene og mellem den rige og den fattige del af verden var vigtige temaer i 1970’erne, og forholdet mellem samfundets stærke og svage fik betydning, da Agnete Brittasius oplevede voldsom personlig og helbredsmæssig modgang i 1980’erne. Fra 1990’erne har hun udført en række udsmykninger til kirker, kapeller og kirkegårde landet over, og arbejdet med den stedspecifikke, religiøse kunst førte til den eksistentielle billedfortælling, som præger hendes kunst i dag.
Agnete Brittatius CV
Født 1935 i Horsens, Langholt. Gift 1955 med Knud Jørgensen, minemekaniker og lokalhistoriker.
Uddannelse:
Vejledning i maleri af maleren Eyvind Karup Nielsen i 1960’erne; kurser i tegning, maleri, bronzestøbning og svejsning i 1970’erne og 1980’erne.
Separatudstillinger (i udvalg):
Den Frie Udstillings bygning 1967 (debut) og 1970, Abildgaard kirke, Frederikshavn 1971 og 2012, Skive Museum 1972, Bangsbo Museum, Frederikshavn 1978, Nordsømuseet, Hirtshals 1987, Kirsten Kjærs Museum, Frøstrup 1993, Gimsinghoved, Struer 1994 og 2004, Bies Gård, Hobro, 1998, Aalborg Universitet 1999, Thingbæk Kalkminer 1999 og 2003, Buderup Ødekirke 2005, Galerie La Fontaine, Sanary, Frankrig 1998, Grenen Kunstmuseum, Skagen, 2002, Abildgård Kirke, 2002 og 2021, Bangsbostrand Kirke 2001 og 2014, retrospektiv Vrå 2014, påskeudstilling i Galleri Nord, Frederikshavn 2014, 50-års jubilæumsudstilling i Bangsbo Botaniske Have 2017, Frederikshavn Kunstmuseum 2021 – belønnet med 5 stjerner.
Gruppeudstillinger (i udvalg)
Tildelte priser nævnt i parentes. Kunstnernes Påskeudstilling 1970, 1971 og 1974, Nordenfjords, Hjørring Kunstmuseum 1979, Hjørring Kunstforening 1981, 1983, 1985, 1987, Grand Prix International d’Arts Plastiques, Nice 1989, 1990 (Juryens pris), 1991 (CE diplome d’Honneur), 1992 (Prix de Vallauris), 1993 (Prix de Vallauris og Prix de Fidelite), 1996 (Bronzeørnen), 1998 (La Fontaine des Arts), 2001 (Prix de Ville de Levens), 2008 (æresprisen L’Aigle de Nice), 2013 (Jubilæumsprisen fra den franske region), International Sculpture Quadrennial, Riga, Letland, 1992 (Riga-prisen), vandreudstilling på otte kunst-og historiske museer i Litauen i anledning af 10 året for Danmarks anerkendelse af Litauen 2001-02 (tildelt æresprisen Jousta).
Repræsenteret (i udvalg)
Kongehuset, Vendsyssel Kunstmuseum, Grenen Kunstmuseum, rådhusene i bl.a. Frederikshavn, Vrå, Oksbøl, Blåvandshuk og Purhus, ældrecentrene Vesterlund, Hjørring, Solhaven, Vadum og Liselund, Vodskov, kirkerne i bl.a. Bangsbostrand, Bellinge, Dorf, Gravlev, Hjallese, Horsens-Langholt og Vester Hassing, Hærens Kampskole, Oksbøl, Haraldslundhallen, Aalborg, Sportshallen, Hobro, Bangsbo Botaniske Have samt skulpturer i det offentlige rum, bl.a. “Triaden”, Frederikshavn.
Rejser (i udvalg)
USA, Sovjetunionen, Sydkorea, Spanien, Letland, Litauen, Frankrig.